Cyklookruh z Bieleho Kríža do Limbachu a Svätého Jura

Dobicyklovali ste na Biely Kríž a rozmýšľate, kam ďalej? Tu je tip na pekný cyklookruh z Bieleho Kríža dolu do Limbachu a cez Svätý Jur naspäť. Opäť vás čakajú pekné karpatské asfaltky cez les, dlhé zjazdy aj stúpania.

Propozície

• dĺžka – 27 km (z Bieleho Kríža do Limbachu a späť)
  • profil – kopcovitý
  • povrch – asfalt, rozbitý asfalt aj trochu poľnej cesty
  • bezpečnosť – vysoká (zvýšená doprava iba na úseku asi 300 metrov za Pezinkom)

Trasa

Trasa má oficiálne iba 27 km, ale začíname na Bielom Kríži a tam je potrebné sa nejako dostať. Takže tých kilometrov bude v konečnom dôsledku viac.

Vydajte sa cestou okolo horárne, mierne do kopca. Asfaltka vás povedie okolo odbočiek na Malý aj Veľký Javorník. Ak je dobré počasie, napravo sa naskytajú pekné výhľady na Raču.

Po pár minútach dosiahnete najvyšší bod, z pohľadu nadmorskej výšky, a začína dlhý zjazd. Miniete trojuholníkovú odbočku vľavo na Strminu, resp. Lozorno. Pokračujte rovno.

20201028_150818

*Dajte si pozor, aby ste nezbehli do Lozorna. Komu sa chce potom vracať  Držte sa vpravo.

Za trojuholníkovou križovatkou bude asfalt drsný, ale dá sa nájsť stopa, aj keď idete na cestnom bajku. Na horáku je to úplne v pohode. Chvíľu to pôjde ešte hore, ale nie dlho. Potom už je prakticky nepretržitý zjazd až do Limbachu.

Tento úsek sa nezdá. Opticky to vyzerá mierne, ale rýchlosť naberiete hneď a niektoré zákruty dosť vynášajú. Nie raz sa stalo, že sa do cesty v 50-tke primotal nešťastník, ktorý cik-cakoval smerom nahor a autisticky na pokraji smrti pozeral do zeme, nevšímajúc si cyklistu brzdiaceho o jeho život. Tak opatrne.

TIP: vhodné doplnky, komponenty, náradie či oblečenie nájdete aj u nás na stránke.

Po chvíľke prídete k rázcestiu Tri Bresty. Spoznáte ho tak, že tam začína fungl nový asfalt do Sv. Jura. Vydajte sa vľavo, smerom na Limbach. Samozrejme, viete si tento okruh obísť aj naopak. Je to na vás. Toto je bod, kde sa na spiatočnej ceste opäť objavíte.

Tento úsek zjazdu do Limbachu za Troma Brestami je jeden z najkrajších v Karpatoch. Aspoň pre nás. Asfalt je dobrý, ľudí tu býva oveľa menej ako na vedľajšom zjazde do Jura a zákruty sú zábavné.

Objaví sa tu aj jedno krátke stúpanie. Ale je to len taký hup, aspoň vychladnú brzdy  Pozor si treba dať za týmto krátkym stúpaním, už opäť v zjazde, keď sa blížite k záhradkám. Je tu rampa krížom cez cestu. Občas je otvorená, občas zavretá. Tak bacha na ňu.

Za rampou ešte príde finálny úsek zjazdu. Strmý, ale krásny, a potom už prudké brzdenie na križovatke. Na nej je potrebné odbočiť vpravo, do Limbachu. Ten sa objaví po pár metroch. A objaví sa aj skvost slovenskej infraštruktúry, panelová cesta.

Kvalitne rozmlátená panelovka sa vám v dĺžke pár sto metrov bude pokúšať vybúchať z bicykla všetky šróbiky. Keď to prežijete, najhoršie je za vami, a už môžete ísť iba do kopca.

Nejako hlboko do Limbachu nemusíte zachádzať. Hneď na prvej malej križovatke medzi domčekami sa dajte doprava. Je tam aj nenápadné zelené C-čko, signalizujúce cyklotrasu.

Tu, asi sto metrov za koncom panelovky, odbočte doprava. Nie do tej uličky “obytná zóna”, ale úplne doprava.Tu, asi sto metrov za koncom panelovky, odbočte doprava. Nie do tej uličky “obytná zóna”, ale úplne doprava.

Cestička vás teraz povedie pomedzi vinice, hore dolu príjemnou krajinou. Bude to celý čas asfaltka, dokonca s celkom dobrým povrchom, len občas takmer zmizne pod nánosom bahna. Aspoň počas daždivej jesene. Ale je to prejazdné v pohode. Sledujte zelené C-čko, resp. smerovníky.

Cesta vás dovedie až na okraj Pezinka, časť Grinava. Tesne pred zjazdom do mesta je tabuľa označujúca súkromný pozemok. Cyklocesta to obchádza paralelne s asfaltkou. Nám sa však nechcelo ísť po rozbahnenej poľnej ceste, a tak som tých asi sto metrov vzal cez zákaz. Nie je tam nič, kvôli čomu by cyklista nemohol prejsť. Ak chcete byť striktní, vezmite tento úsek po tej poľnej ceste.

Spustite sa až úplne dolu na hlavnú cestu – výpadovku z Pezinka. Je tu síce aj oficiálna cyklotrasa cez bažiny, ale tá je na úrovni srnčieho chodníčka niekde na Kamčatke. Ak si nechcete totálne zablatiť bicykel a bojovať s bažinami, tak tento úsek choďte radšej po normálnej veľkej ceste.

Tej hlavnej cesty sa nebojte. Je to dvojprúdovka so širokou krajnicou a za tých 300 metrov vás snáď nedá dole ani šofér s ŠPZ začínajúcou na rizikové písmená PK  Hneď na prvom možnom mieste zíďte z tejto cesty dolu na paralelnú poľnú cestu. Samozrejme, cestní cyklisti, vy choďte kľudne po normálnej ceste až do Sv. Jura.

20201031_151350

…a tu z nej po 300 metroch zídete

Chvíľu bude poľná cesta, potom sa za krátkym, ale strmým kopčekom zmení na asfaltku. Tá vás dovedie až do Sv. Jura. Na začiatku Sv. Jura sa pripojte opäť na hlavnú cestu. Je tu síce aj oficiálna cyklotrasa, kľukatiaca sa dakde pomedzi domčeky a uličky, ale načo sa mrviť plano pomedzi domy, keď to ide priamo. Kto nechce ísť po ceste, nech ide radšej po chodníku. Je potrebné prejsť asi len 500 metrov na prvú svetelnú križovatku. Na nej choďte doprava a hore centrom mestečka.

e7de0d12-d2ca-4afb-b934-ba108e8245c9

Stúpajte stále hore. Príde strmina okolo kostola a za ním sa cesta rozdvojuje. Držte sa vpravo a pokračujte hore. Zástavba skončí a postupne vás cesta dovedie do lesa. Je to výdatné stúpanie, ale asfalt je nový a to poteší. Po asi 2 km prídete na rázcestie Tri Bresty.

Od Troch Brestov už idete rovnakou cestou na Biely Kríž, ktorou ste tento okruh začínali. Tento úsek stúpania je vždy tak trochu navyše, aj pre nohy aj pre psychiku, ale na Bielom Kríži vás čaká bufet.

1091

ZDROJ: cyklocesty.sk

Grafický návrh vytvořil a nakódoval Shoptak.cz